Sunday, 7 June 2009

membuat laporan kepada polis untuk mengurangkan kes-kes jenayah

Ahli Parlimen kawasan Bakri YB Er Teck Hwa telah menerima aduan seorang wanita yang bernama Ng Noi Keng (48 tahun, penjaja) mengenai kes rompakan yang telah berlaku pada 2 Jun 2009 semasa beliau menghadiri aktiviti pada pukul 6.45 petang di Pusat Khidmat DAP Bakri pada hari yang sama. Mangsa meminta bantuan untuk melaporkan kes tersebut kepada polis. Setelah memahami proses dan maklumat yang terlibat dalam kes tersebut, YB Er Teck Hwa dan pembantunya Soh Chun Hien, Phua Sau Ching dan Er Teck Keng telah menemani mangsa membuat laporan di Balai Polis.

Menurut mangsa Puan Ng, kes tersebut berlaku lebih kurang pukul 6.30 petang pada hari tersebut. Pada masa itu, kakak seipar menghantarnya balik ke rumah dengan menunggang motosikal. Tiba-tiba, seorang lelaki yang berbadan tinggi dan kurus yang menunggang motosikal berkuasa besar berwarna merah dan plat motosikal bernombor JFA 4154 telah muncul di jalan depan Sekolah Menengah St. Andrew yang menghubungkan ke Jalan Hashim. Lelaki tersebut telah meragut seutai rantai emas yang bernilai RM 800. Disebabkan mangsa berasa panik, dia telah menjerit untuk meminta pertolongan. Tetapi mangsa tidak sangka lelaki tersebut memusing balik dan merenungnya sehingga dia berasa takut dan tidak mengejar lelaki tersebut. Mangsa tersebut tidak tahu cara untuk melaporkan kes tersebut kepada polis dan dia telah meminta portolongan daripada Ahli Parlimen kawasan Bakri YB Er Teck Hwa.

YB Er Teck Hwa berasa bangga atas tindakan segera yang telah diambil oleh mangsa tersebut. Walaupun mangsa tersebut tidak tahu cara untuk melaporkan kes, tetapi dia telah melaksanakan tanggungjawab bersama yang sepatutnya dipunyai oleh seseorang warganegara. Dia telah membuat laporan kes kepada polis tanpa membuang masa dan tindakan ini memudahkan proses penyiasatan yang dilakukan oleh pihak polis.

Beliau juga menyatakan bahawa jika orang ramai bertemu dengan perompak tersebut, tindakan melaporkan kes harus dilakukan supaya pihak polis boleh mendapat maklumat yang mencukupi dan kes tersebut boleh diselesaikan dalam masa yang singkat. Kes serupa yang melibatkan lebih banyak mangsa juga boleh dielakkan. Jika mendapati sesiapa yang mengesyaki, sila melaksanakan tanggungjawab rukun tetangga atau menghubungi talian ini 06-9526001 dengan segera.

YB Er Teck Hwa juga berharap Kementerian Dalam Negeri dan ketua polis daerah memberi perhatian terhadap masalah yang melibatkan sikap pihak polis dalam urusan laporan kes jenayah. Mangsa biasanya telah mengalami kecederaan sama ada dari aspek fizikal atau mental atau kedua-duanya masih menhadapi masalah sikap buruk yang ditunjukkan oleh pihak polis semasa laporan kes dibuat. Keadaan ini akan menyebabkan orang ramai tidak melakukan apa-apa selepas sesuatu kes jenayah berlaku untuk mengelakkan layanan buruk pihak polis yang diberikan. Masalah ini telah menyebabkan penjenayah bebas melakukan apa-apa sahaja tanpa berasa takut dan kes-kes jenayah akan bertambah pada masa yang masa. Baru-baru, terdapat aduan mengenai masalah ini berlaku. YB Er Teck Hwa telah menghubungi Ketua Polis Daerah Muar En. Mohammad Nasir bin Ramli mengenai masalah ini, beliau telah berjanji akan meminta perubahan sikap anggotanya dengan segera.

Jika orang awam menghadapi dengan masalah yang serupa, sila menghubungi dengan Pusat Khidmat DAP Bakri di talian 06-9534266.

[P6020062_resize.JPG]
▲Mangsa dalam keadaan ketakutan, suaminya menjelaskan proses kes jenayah tersebut kepada YB Er Teck Hwa
[P6040003_resize.JPG]
▲YB Er Teck Hwa mendorong orang ramai membuat laporan kepada pihak polis

31 comments:

  1. kepada Tuan@Tan Sri Mohd Bakri Omar Inspector General Of Police Ibupejabat PDRM Bukit Aman 50560 Kuala Lumpur mengenai anak beranak sf1191qkereta lama dan Qsh3613 sejenis van tanpa lesen perniagaan bidang di batu biah fasa dua LOt rumah 1143 dan 1145 limbang sarawak malaysia dan seorang budak gemuk berbadan tatoo dgn mereka begitu juga proton wira dark red dan budak gemuk Lelaki QL226Modenas dan budak perempuan anak teck kwong dan QME2181 proton iswara hijau dengan L6036Q bukan saja memiliki syabu @ dadah-dadah lain.budak gemuk anak kedua sf1191q dan Qsh3613 dan sanak saudara mereka terlibat pernah cuba meletakkan dadah tersebut pada motosikal jiran jiran yang lain dan pada 24jun2011 budak gemuk tersebut ambil pisau merosakkan barang barang jiran bukankah ini salah satu kes jenayah dan mereka ini ugut orang dengan memaksa memberi RM2 kepada mereka atau sebaliknya.tolong tangkap mereka ke balai polis sebab gambar mereka merosakkan barang jiran terdekat telah divideokan sebagai bukti kes jenayah berat di malaysia dan juga budak gemuk gadis dengan L6036Q telah merancang mengugut jiran jiran yang lain.siasat sekarang juga dari kes aduan kini menjadi kes-kes jenayah PDRM dari kuala lumpur ke sarawak bertindak sekarang juga sebab ada beberapa polis limbang tak boleh dipercayai kerana bersubahat dengan kegiatan dadah dan sebagainya.

    ReplyDelete
  2. Kepada Tuan@Tan Sri Mohd Bakri Omar Inspector General Of Police Ibupejabat PDRM Bukit Aman 50560 Kuala Lumpur mengenai Agent insurance limbang sarawak iaitu Goh Poh Joo Agency No.11,Jalan Buangsiol Sarawak 98700 Limbang sarawak malaysia mengugut@memaksa pembeli insurance membeli polisi insurance yang lengkapo dan mengheret pengguna kenderaan di tangkap polis atas perbuatan orang limbang iaitu agent insurance kakak james ng heng seng dan pekerja eon bank limbang dan juga hong leong dan budak jahat limbang mengikut setiap pelanggan dengan niat mencuri sesuatu dari pelanggan dan budak gemuk yg naik kereta dengan QLA5525 Isuzu D-max putih batu biah limbang sarawak dan kegiatan jenayah anak beranak mereka dan sanak saudara mereka di limbang.hampir sebahagian limbang dibuli oleh sanak-saudara mereka di limbang jadi siapa siapa yang tinggal di limbang pasti mati di seksa oleh orang limbang sarawak malaysia begitu juga ngiukee yang dimiliki mereka. buli orang kebanyakan buat selama-lamanya.inilah bandar limbang sebenar.

    ReplyDelete
  3. sambungan goh poh joo bukan menyuruh pembeli insurance membeli insurance kenderaan yang tidak lengkap agar pengguna jalan raya ditangkap polis atas criminal mind sanak saudara mereka

    ReplyDelete
  4. goh poh joo @ chin seng paksa pengguna jalan raya membeli insurance tidak lengkap agar ada yang ditangkap polis malaysia ini adalah yang betul.

    ReplyDelete
  5. Encik Anonymous, sila hubungkan saya dengan emal.

    Emal saya ialah: er.teckhwa@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  6. kes kes jenayah penduduk miri limbang dan sabah JENayah yang dilakukan oleh szetu jiin shyan dari senadin dalam penipuan measurement pembangunan malaysia.anak beranak QME2181 proton iswara hijau merosakkan barang barang jiran ke mana saja mereka pergi dgn anak beranak sf1191q dan QSH3613 van dan budak gemuk berbadan tatoo dan anak beranak QL226 modenas biru batu biah fasa 2 limbang sarawak malaysia yimoto kedai motobike mereka semua ni bukan saja mencuri dompet jiran jiran mereka dan merosakkan barang barang dan semua jenis kenderaan dan basikal dan motosikal dgn penduduk miri limbang dan sabah sim fui kiong dan lau lee woo dan hii lu chiang limbang penjual daging babi limbang yang berniat jahat dan agent insurance maa limbang kakak james ng heng seng dan chin seng motors goh poh joo dekat petronas limbang sarawak dan penduduk limbang anak beranak darus kn3239q proton saga hijau tua suka menganggu jiran jiran yang lain dan juga perosak negara dgn orang miri sebahagian drpd mereka berada di new zealand dgn QMK 5131 AVANza jahat seperti QME2181 dan proton wira dark red hampir semua penduduk limdang adalah penjenayah limbang begitu juga polis limbang gambaran polis yang berkaitan dengan mereka tidak pernah transfer sebab niat jahat merosakkan barang

    ReplyDelete
  7. yimoto memalsukan green card kenderaan sementara chin seng goh poh joo membuat pembayar insurance kenderaan tidak lengkap agar pembeli insurance kenderaan di tangkap polis.sementara yang lain merosakkan barang dan kedai limbang kebanyakkan adalah penjenayah duit untung berdasarkan kerosakan yang saudaramara mereka lakukan di limbang selama ini.bolehkah YB Er Teck Hwa menyelesaikan masalah ini.tak perlu e-mail terus terang dalam comment tentang kes kes jenayah limbang sarawak untuk pengetahuan semua.selaku YB apa yang anda dapat kurangkan kes kes jenayah limbang Bolehkah 360 polis 0193007008 menyelesaikan masalah limbang.polis limbang menggalakkan jenayah limbang beroperasi tak pernah settle kes .gambar polis tak tau menyiasat tidur macam tak tau jawatannya sebagai polis sama macam YB setakat ni limbang sini tak pernah aman salah siasatan selalunya.sila jelaskan perkara ini YB.

    ReplyDelete
  8. semua perkara mesti terus terang dalam comment bukan dlm bentuk e-mail.sikap manusia mesti disebarkan baru kes kes jenayah menjadi kurang dan polis harus bertindak lebih awal bukan tidur dosa besar menangkap orang yang tak bersalah jumlah polis yang ramai tapi tidak pandai melaksanakan tanggungjawab sebagai polis dosa besar orang orang malaysia

    ReplyDelete
  9. budak gemuk QL226 memiliki pornografi disk kedai berdekatan dengan balai polis dengan budak gemuk anak sf1191q dan QSh3613memiliki dadah syabu dan dadah lain kini berada di limbang sarawak malaysia

    ReplyDelete
  10. ting jieng heng limbang memiliki ganja sejenis dadah berbahaya dan lim hai yee menjalankan kegiatan dadah dan QAF4652 hilux orang asli sarawak dan anak beranak KN3239q proton saga hijau tua penjenayah limbang dan juga di miri dan menganggu semua jiran dan terlibat dalam kegiatan mencuri secara besar besaran dan juga QLa485 motosikal dan QMK5131 toyota avanza dan QL5555 toyota unser dark red dan QLa5525 isuzu d-max putih penjenayah limbang sarawak dgn budak gemuk ngiukee serta salah seorg lion club yang kurang ajar hampir semua penduduk limbang kurang ajar termasuk polis yang di limbang dan SB4445b nissan putih dan hilux putih dan navara putih

    ReplyDelete
  11. ahli parlimen YB Er Teck Hwa tak mampu menjalankan tugASNYA hanya menambah dosa manusia walaupun berpangkat YB dan beragama ajaran sesat lah kes kes jenayah bertambah .ahli ahli lion club di limbang kurang ajar QL1864 dan selebihnya orang orang limbang termasuk polis limbang bahagian kaunter depan .

    ReplyDelete
  12. mengenai kes kes jenayah adalah kerana terdapat ramai polis bodoh malaysia dosa dosa rakyat malaysia ke seluruh negara di poskan ke semua negara selain malaysia

    ReplyDelete
  13. orang orang malaysia jahil tak berotak ajaran sesat kes kes jenayah pun tak dapat selesaikan mahu email cara kolot dan tak berwawasan nama saja DAP qta7978 dark red ugut minta duit rakyat kerja DAP tak pernah menyenangkan penduduk mau orang email tapi macam katak katak made in malaysia sama macam rakyat malaysia katak malaysia buat selama lamanya internet untuk bacaan semua bukan email terhad

    ReplyDelete
  14. lim hai yee bekerja di lian star aircond limbang sarawak kegiatan dadah di semua pusat disko pub karaoke lounge cave bistro dgn szetu jiin shyan dari miri dan L6036Q motosikal

    ReplyDelete
  15. lim hai yee yang bekerja di lian star aircond limbang sarawak dengan kegiatan dadah ke semua pub lounge karaoke dan disko dgn budak berhandphone 0198258250 rakyat malaysia

    ReplyDelete
  16. rakyat malaysia dilabelkan sebagai katak katak made in malaysia orang orang malaysia menjadikan malaysia tak aman dan terurus termasuk ahli ahli politik malaysia sikap bodoh malaysia lembap dalam semua hal termasuk hal hal bertani siasat pun tak pandai siasat apalagi economy

    ReplyDelete
  17. bila mahu siasat kes kes jenayah tunggu email ke bodoh polis bodoh ahli politik bodoh rakyat malaysia

    ReplyDelete
  18. orang asli malaysia ajaran sesat kepada semua negara negara membangun

    ReplyDelete
  19. Er Teck Hwa lapor polis bahawa gangster malaysia sarawak ni qme717toyota unser dan sf1191q dan qL1388motobike pink dan qme7657 van dangoh poh joo chin seng insurance dan sb6935a proton saga fL dan saa3339j syndicate dan QMM199 dan ugly girl miri limbang dan ssb7359 dan hii lu chiang dan QTB7058 van hijau dan QMM9813 toyota avanza lau lee woo dan adik beradik pencuri barang kepunyaan orang dan niat mencuri terhadap semua jiran dan niat jahat szetu jiin shyan dari miri senadin dan ting jieng heng dan lim hai yee dan yamaha motosikal biru di lien xing aircond handphonenya0198258250pengedar dadah dan QMK5131 pengedar bir dan sebagainya dananak beranak QME2181 dan L6036Q dan QSH3613 anak beranak QME2369 dan yimoto repair motosikal selepas kegiatan jenayah nama mereka semua di atas terlibat dan orang orang di pasar malam tempat makan dan kakak james ng heng seng dan QKU1616 dan QKU1818 dan WER9570 dan QMQ5602 dan QRF5333 dan QRF3989 dan QMK1910 dan QL226 motosikal modenas biru dan MYVi3330 dan QMJ7369 ssb Plate number dan QMJ3201 dan Hong leong serta rhb workers dan pickup saa701 saa702 dan saa6490 dan QL485 dan QL8008 dan MG4626 dan QMD6462 dan KN1085 dan5085 dan ssb7359 dan proton waja purple serta black colour plate number saa22something saa232hilux danQAF4652 dan kn3239q di batu biah fasa 2 lorong nyatoh limbang sarawak dan juga di miri dengan niat mencuri barang barang jiran merosakkan barang jiran serta mengedar dadah menjual bunga api dan bir serta terlibat dalam pembunuhan orang asli di kuala baram

    ReplyDelete
  20. nama mereka semua ni geng kotor tshirt dan menghuru harakan negara dan disifatkan sebagai jenayah berat malaysia suka mencuri merosakkan barang barang jiran tanpa hirau perasaan semua jiran lapor pada polis segera atau mati dibunuh mereka anggota dap juga terlibat dalam kancah kes jenayah miri limbang dan sabah aluminium

    ReplyDelete
  21. orang orang yang disebutkan di atas adalah geng jenayah dari sarawak ke sabah dan ke kuala lumpur disifatkan sebagai pengacau dalam perhimpunan dan mencuri barang barang jiran tanpa belas kasihan ini adalah masuk kes ISA jawapannya sama erti mati sama dengan perbuatan mereka di sarawak sabah dan semenanjung malaysia

    ReplyDelete
  22. diminta datuk mohd bakri bin omar polis malaysia menjalankan tugas sebagai polis yang mana YB Er Teck Hwa Gagal mengawal keadaan malaysia memantau kegiatan jenayah .Tak mungkin YB Er Teck Hwa tiada kuasa melapor kepada polis macamana nak undi DAP ahli parlimen tidak melaksanakan tanggungjawab tetangga.

    ReplyDelete
  23. Er Teck Hwa telah email kepada seluruh dunia mengenai latarbelakang setiap orang keganasan malaysia dan pelancong yang ke malaysia termasuk pekerja swasta yang terbunuh di kuala baram miri berkaitan dengan nama orang orang tersebut di atas merekalah yang mengupah pekerja mati pun di company mereka yang lain tempat berniaga.

    ReplyDelete
  24. Er Teck Hwa menyatakan bahawa alan yang bekerja di kuala baram dan hii lu chiang berasal dari limbang sarawak malaysia penjual daging babi yang mempunyai niat jahat terhadap semua rakyat malaysia bersama dengan budak budak jahat yang lain seperti anak beranak sf1191q qsh3613 dan budak gemuk QL226 modenas biru tidak bersekolah lagi dan merancang jenayah besar pada pukul 1.30pm 12july2011 niat jahat membunuh rakyat malaysia bila bila masa.mereka kini tinggal di batu biah fasa 2 limbang sarawak malaysia lorong nyatoh lot1143 dan lot1145 L6036 dan budak gemuk ql226 dan budakl gadis peralihan @ tingkatan satu anak kepada teck kwong termasuk juga salah seorang polis narcotic namanya ialah ... salah seorang sepandainya tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua nama jumlah penduduk limbang terbongkar akhirnya dan niat jahat miri szetu jiin shyan dan chai chi kong jpj malaysia dan ling soon hoe dan ling wan chuan dan kiing sie leh kuching sibu miri limbang sabah serta centre point sabah geng dadah dan anti manusia malaysia jadi semua rakyat malaysia pasti mati bila bila sebab kelonggaran undang undang malaysia buatan manusia jadi pembunuhan beramai ramai bila bila masa termasuk kematian orang orang terpelajar malaysia mati di merata rata tempat sebelum 21dec2011 dan slps geng geng bunuh di antara satu sama lain ertinya semua rakyat malaysia mati tidak lama lagi

    ReplyDelete
  25. Er Teck Hwa menyatakan Bahawa segala maklumat malaysia terbongkar kuching sibu miri limbang sabah dan semenanjung malaysia antara geng geng yang akan membunuh secara beramai ramai salah manusia zaman dunia tanpa undang undang malaysia

    ReplyDelete
  26. Er Teck Hwa menyatakan bahawa perkara perkara di atas adalah perkara yang tak dapat dielakkan oleh semua pihak . rakyat malaysia bunuh semua rakyat malaysia akan muncul bermula esok di depan rumah semua jiran tanpa amaran jawapannya mati dibunuh tanpa ikut undang undang malaysia sebab salah semua manusia.budak gemukQl226 mula pembunuhan beramai ramai.

    ReplyDelete
  27. Er Teck Hwa menyatakan bahawa pengedar dadah limbang terawal perlu ditangkap oleh polis narcotic .bandar sebesar limbang ni latarbelakang sejarah seseorang cukup terkenal sampai ke luar negara.

    ReplyDelete
  28. Er Teck Hwa menyatakan bahawa QaF4652 hilux bumiputera di kawasan limbang sarawak malaysia selain merosakkan barang barang jiran dan tak mampu membeli barangan harian seperti anak beranak sf1191q dan qsh3613 bq bn 9013 kereta putih brunei siapa siapa yang tinggal di sekitar limbang ni ada saja barang barang dirosakkan oleh mereka serta saudara mara mereka sama saja kejahatan hampir satu bandar limbang kegiatan jenayah mereka dan kedai kopi bangkita dan pasar limbang juga yang serupa mereka berkeliaran mengancam sesiapa yang tinggal di limbang.kejahatan ting jieng heng selain menjalankan kereta sapu di sekitar limbang dan kegiatan jenayah yang lain.

    ReplyDelete
  29. Er Teck Hwa menyatakan bahawa pihak polis di sekitar limbang tak mampu menjaga keamanan kawasan limbang bilangan polis begitu ramai tapi macam katak di bawah tempurung polis ketinggalan zaman.sikap szetu jiin shyan yang tinggal di miri senadin anak kepada tang kok meng kejahatan dia di sekitar limbang sarawak dekat maybank dan dalam kawasan limbang dan miri.

    ReplyDelete
  30. Er Teck Hwa menyatakan bahawa bandar sebesar limbang adalah tempat utama tak aman langsung diduduki penduduk dari tempat lain dan juga pelancong yang ingin melawat malaysia.diikuti bandar miri dan bandar seterusnya merebak sampai ke semenanjung malaysia kuala lumpur tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  31. En. Anonymous: Diamlah lu!! Bahasa pun tak betul, mengarut saja pandai!Balik sekolah belajar dulu lah!!

    ReplyDelete