Tuesday, 26 August 2008

Pemberitahuan Pertanyaan Dewan Rakyat

PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN RAKYAT MALAYSIA

PERTANYAAN : LISAN
DARIPADA : TUAN ER TECK HWA [BAKRI]
TARIKH : 26-08-08

SOALAN

Y.B. TUAN ER TECK HWA [ BAKRI ] minta MENTERI KESIHATAN menyatakan berapakah jumlah pesakit yang memerlukan rawtan dialisis di setiap daerah dalam negeri Johor. Berapakah jumlah hospital yang telah menyediakan kemudahan mesin dialisis pada tahun 2006, 2007 dan 2008. Apakah jenis bantuan yang diberikan oleh kerajaan kepada pesakit.

JAWAPAN:

Tuan Yang DiPertua,

Pada tahun 2007, jumlah pesakit baru End Stage Renal Disease yang memerlukan dan menerima rawatan dialisis di hospital Kementerian Kesihatan di negeri Johor adalah berjumlah 102 orang pesakit. Jumlah pesakit bagi Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru adalah 70 pesakit, Hospital Sultan Ismail Pandan 11 pesakit, Hospital Sultanah Fatimah Muar 2 pesakit, Hospital Batu pahat 1 pesakit, Hospital Segamat 4 pesakit, Hospital Pontian 7 pesakit dan Hospital Kota Tinggi 1 pesakit, Hospital Mersing 2 pesakit dan Hospital Temenggong Seri Maharaja Tun Ibrahim Kulai 4 pesakit. Sejumlah 121 buah hospital yang menyediakan kemudahan mesin dialisis pada tahun 2006 dan pada tahun 2007 dan 2008, jumlah ini meningkat kepada 122 buah hospital.









































TEMPAT HOSPITALJUMLAH PESAKIT
Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru70
Hospital Sultan Ismail Pandan11
Hospital Sultanah Fatimah Muar2
Hospital Batu pahat1
Hospital Segamat4
Hospital Pontian7
Hospital Kota Tinggi1
Hospital Mersing2
Hospital Temenggong Seri Maharaja Tun Ibrahim Kulai4

Kerajaan juga memberikan bantuan subsidi bagi kos rawatan hemodialisis berjumlah RM50.00 kepada setiap pesakit miskin dan kurang berkemampuan yang menjalani rawatan hemodialisis di pusat-pusat hemodialisis badan-badan bukan kerajaan (NGO).

No comments:

Post a Comment